Awesome Followers

Friday, 9 December 2011

Kucingku Ada 9 Nyawa

Assalammualaikum dan malam semua ;D

Orang tawau di sini . Pa khabar orang seberang nun jauh di sana ? hehe , skemanya ayat ku .
Siapa sini sayang kucing ?! , hehe , aku sayang kucing ku yang cute lagi terbiut macam tuannya . wakakaka , perasannya aku .
Ok , kata mak aku , kucing ni susah nak mati sebab ada 9 nyawa , weii , macam tak caya pulak aku , betul kah kucing ku ada 9 nyawa ?? Tertanya - tanya ni ..
Sumber dari  internet mengatakan kucing 9 nyawa adalah mitos .


pet ! ini kucing ku . ;) 











  • Kenapa harus 9 nyawa ? 
    -Tidak ada yang tahu pasti kenapa angka 9 lah yang dipakai, tapi kita semua tahu bahwa angka 9 sendiri sering diyakini memiliki arti yang mistis dan seringkali dihubungkan dengan hal-hal gaib.    Misalnya: 999, nine-tail, dan lain-lain.

       -Pendapat lain mengatakan angka 9 berasal dari sejarahnya dalam kebudayaan mesir. Sekelompok dewa Mesir pada masa lampau bernama Dewa Enneaddijuluki The Nine. The Nine ini merupakan ciptaan dari satu dewa yang bernama Atum-Ra, yang memiliki 9 jiwa dalam satu tubuh. The Nine akan berubah terlebih dahulu menjadi bentuk kucing sebelum mengunjungi alam kematian.

  • Sumber dari luar negeri
        -Kucing hitam dianggap berhubungan erat dengan sihir-menyihir.

    -Pada tahun 1854, ditulis sebuah buku yang menyatakan bahwa seorang penyihir mampu berubah berntuk jadi kucing maksimal sebanyak 9 kali. Kemungkinan besar inilah asal muasal istilah kucing mempunyai 9 nyawa.

      -Badai akan datang bila ada seekor kucing menjilati ekorya.


  • Sumber dari indonesia 

     - Bila kucing menjilati kaki majikan , bermakna salah satu dari anggota keluarga akan mendapat rezeki dalam waktu tidak lebih dari 1 bulan, bila hal itu bukan kebiasaan si kucing menjilati kaki majikannya. (nanti aku suruh kucing jilat kaki ku , HAHA XD!)   

       - Suatu ketika kucing peliharaan beranak kucing belang empat , bermakna pemilik rumah akan selamat sejahtera

    -Didalam perjalanan mendapati kucing ingin menyeberang tapi kemudian membatalkan diri dengan kembali ketempat semula. Bermakna segala urusan yang sedang digarap tidak akan terselesaikan.

Betulkah semuanya tu ? sikit-sikit dapat di percaya , ehee.
sumber : Dari Kucing .

P/s : Walauapa pun , jawapan yang terbaik ada pada anda.
Babaiiiiiiiiiiiiiiii :D










Terima Kasih , Datang Lagi ;D

4 comments:

ILA HonEyBuNNy said...

pernah dengar yang pasal kucing warna itam tu..ehheheh

shahrazali said...

sumber dari kucing??? kucing ker yg bgtau awk ni....hehe....

sy suka kucing...

pernah dgr gk kucing hitam kalau langkah mayat,,mayat hidup balik...
emmm.....

dari tadi pagi said...

mcm btl juga. sebab kucing d rumah ni kebal betul. brp kali dah sakit mahu mati, tapi terselamat jk :D

nurmujahidah said...

nak header cam awak,,, 3D gitu,, canggih,, :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...