Awesome Followers

Sunday, 11 December 2011

Haram Main Gitar ...

assalammualaikum ! hai . selamat malam :D
 
weii , betulkah haram main gitar niii  , sebak di dada pabila mengetahui haram main gitar (cehh!) . 



Aku pun mau main gitar , hebat macam Yuna , hebat macam Najwa Latif . 
Pandai kah aku main gitar ni ? hehe , takpandai punnnnn!
Tapi ada yang kata TIDAK ada yang kata YA , lalu aku confius banyakkkk disitu .
Jadi pigilah aku mensoal jawab dengan ustaza ku yang bijak lagi cantek ni . HAHA XD !


Menurut Ustaza Santi bijak lagi cantek ni: Kalau ikutkan kisah dajjal , permainan alat
muzik bertali tu salah satu cara dajjal menarik manusia untuk ikut bersamanya nanti masuk ke dalam neraka , syaitan kan , jadi macam-macamlah cara ia menarik hati manusia , melekakan kita . Bila satu-satu alat muzik ataupun lagu-lagu yang menjadikan kita lalai untuk mengerjakan ibadah yang wajib maka hukumnya haram . Contohnya , kita sudah terlalu minat main gitar , asyik-asyik main gitar , solat pun tak buat , maka gitar tu sudah jadi laghah , melalaikan , hukumnya haram . Sama seperti minum arak , memabukkan , tak boleh buat solat dalam keadaan mabuk , jadi arak itu haram punca kita lalai . 

Aku soal lagi ustaza ku sebab ada yang masih belum di ketahui ,
Aku : Jadi , kalau kita main gitar tapi tak lupa solat , hukumnya tak dosa ?
Ustaza : Jangan bermain dengan api , kecik-kecik jadi kawan , sudah besar jadi lawan , tu maksudnya buat apa kita menghampiri benda-benda yang menjadi sekutu dajjal ? ingat , jangan menghalalkan benda yang haram dan jangan mengharamkan benda yang halal .

Banyak lagi sebenarnya aku soal siasat dengan ustaza ku ni , tapi nampak gambarnya jak lah yah .. hehe 

aku soal :

Ustaza jawab :

P/s :Dah baca Habis ? good ! Difikir-fikirkan lah .















Terima Kasih , Datang Lagi ;D

9 comments:

Melyssa said...

waa, saye pon ade tebaca gak kat satu buku, perempuan main alat bertali tu tande2 kecil kiamat.

yura said...

sy pun dah lame terbc slh 1 permainan y d larag gitar... dlu nak blaja main gitar tak jadi sebb 2 la...

stereohearts said...

tulah , lebih baik jangan main . heheh :D

MeeRole said...

Alamak..aq slalu jgak main gtar..kalo main piano mcm mne pulak?huhu

Cerita Si Dia said...

sama juga alat musik bertali , kalau main untuk berdakwah kali takpa . tapi jangan main lebih baik . hehehe

Muhammad Haziq said...

err ~ so maknanya aku kena buang gitar aku kat rumah .

Cerita Si Dia said...

muhammad haziq : kau rasa ? hehe

Cik Jingga said...

bagus entri ni eh.. hehehe.. nak add la ustazah santi..hehehe.. bukan stakat gitar..suara ppuan pun aurat jgak kan???

Cerita Si Dia said...

Yup , haram jika di lunak2x kan di depan bukan mahram ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...